21 ژوئن 2023- بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در مجله آمریکایی Lifestyle Medicine، یک مداخله ی درمانی مبتنی بر سبک زندگی که پیروی از الگوی غذایی با غذای کامل و گیاهی را ترویج می‌کند و در مراقبت‌های معمول ادغام می‌شود، می‌تواند با موفقیت دیابت نوع 2 را معکوس نماید.

نمونه ای متشکل از 59 بیمار از یک برنامه سلامت قلبی که به دیابت نوع 2 نیز مبتلا بودند، به بهبود قابل توجهی در کنترل قند خون دست یافتند و در 37 درصد موارد به بهبودی کامل از دیابت(معکوس شدن دیابت) رسیدند. بیماران با یک الگوی غذایی کم ‌چرب، غذای کامل و گیاهی تحت درمان قرار گرفتند و در عین حال درمان استاندارد پزشکی را در یک مرکز سلامتی در ویرجینیا دریافت نمودند. بهبود در کنترل گلوکز با کاهش قابل توجهی در BMI همراه بود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که الگوهای غذایی با غذای کامل و گیاهی می‌تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد، اما تحقیقات عمدتاً شامل محدودیت کالری قابل توجه بود که اغلب بر وعده‌های غذایی مایع به عنوان جایگزین غذا یا روزه داری متکی بودند. این مطالعه که با همکاری کالج آمریکایی پزشکی سبک زندگی(ACLM)  منتشر شده است، در ارزیابی خود از بهبودی به عنوان یک پیامد اولیه، منحصر به فرد است و اطلاعات جدیدی در مورد امکان دستیابی به بهبودی صرفاً با خوردن غذای سالم ارائه می دهد.

دکتر Gunadhar Panigrahi، نویسنده ی اول این مطالعه، گفت: شیوع دیابت در حال افزایش است، با این حال در جامعه مراقبت های بهداشتی رژیم غذایی به عنوان مداخله اولیه که می تواند به بهبودی پایدار در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منجر شود به رسمیت شناخته شده است.

این مطالعه ی موردی، بیشتر از اثربخشی یک الگوی غذایی کامل و گیاهی به عنوان یک مداخله اولیه برای دستیابی به بهبودی از دیابت و همچنین نیاز به افزایش آموزش برای پزشکان و بیماران در مورد کاربرد موفقیت‌آمیز اصول پزشکی سبک زندگی و مداخلات غذایی در مراقبتهای پزشکی حمایت می‌کند.

محققان سوابق سلامت الکترونیکی بیمارانی را که بین سال‌های 2007 تا 2021 در کلینیک سلامتی تحت درمان قرار گرفته‌ بودند، بررسی کردند تا افرادی که الگوی غذایی با غذای کامل و گیاهی را انتخاب کرده و به بهبودهای معنی‌داری درHbA1c یا کنترل قند خون و همچنین بهبود دیابت نوع 2 دست یافتند، شناسایی کنند. محققان داده‌ها را از دوره‌های قبل از مداخله سبک زندگی و آخرین داده های پس از مداخله را استخراج کردند.

در این مطالعه از تعریف اجماعی "بهبودی از دیابت یاremission " استفاده شد که توسطACLM در سال 2022 منتشر شده بود. بهبودی از دیابت در این تعریف، دستیابی بهHbA1c کمتر از 6.5 درصد برای حداقل سه ماه بدون جراحی، دستگاه‌ها یا درمان دارویی فعال است. این بیانیه ی اجماعی متخصصان توسط انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا، با حمایت آکادمی تغذیه و رژیم غذایی و با حمایت مشترک انجمن غدد درون ریز تایید شد.

میانگین سنی بیماران 71.5 سال و سن شرکت کنندگان بین 41 تا 89 سال بود. 22 بیمار از 59 بیمار، معیارهای بهبودی از دیابت نوع 2 را داشتند. این مطالعه همچنین کاهش متوسط داروهای کاهنده ی قند خون را در بین بیماران به دنبال تغییر سبک زندگی گزارش کرد. کاهش در داروهای کاهنده ی قند خون با آنچه در یک سری موارد کیفی اخیر ذکر شد، مطابقت داشت که اولین نمونه‌های منتشر شده از پروتکل‌ها را برای کمک به تصمیم‌گیری بالینی در مورد زمان و نحوه ی قطع داروها پس از مداخله در سبک زندگی ارائه می‌کرد. فرآیند قطع مصرف دارو، تحت نظارت پزشک و زمانی انجام می شود که دارو دیگر برای بیمار فایده ای ندارد.

این مطالعه نشان داد که بسیاری از بیماران در ابتدا برنامه ی درمان دارویی سبک زندگی برای دیابت نوع 2 را انتخاب نکردند، اما سپس آنها درباره ی فواید یک الگوی غذایی با غذای کامل، گیاهی غالب و فعالیت بدنی منظم به عنوان بخشی از برنامه مراقبت معمول خود در مرکز درمانی، آموزش دیدند.

این تصور وجود دارد که بسیاری از بیماران ممکن است ایده ی اتخاذ یک الگوی غذایی با غذای کامل و گیاهی را نپذیرند، اما تحقیقات فراوانی در حال افزایش است که در واقع نشان می‌دهد پیروی از یک الگوی غذایی غالب گیاهی امکان پذیر و حتی لذت بخش است. میکالا کارلسن، مدیر ارشد تحقیقات ACLM، گفت: اگرچه بهبودی کامل از دیابت نوع 2 ممکن است برای همه ی بیماران امکان‌پذیر نباشد، اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که همه ی بیماران باید بدانند که بهبودی از دیابت ممکن است از طریق تغییر سبک زندگی درمانی با دوز مناسب، امکان‌پذیر باشد.

به گفته ی نویسندگان، در تحقیقات آینده باید نسبت بیماران در مطبهای پزشکی که تمایل دارند تغییرات سبک زندگی را به عنوان بخشی از درمان معمول خود اتخاذ کنند و عواملی که منجر به اجرای موفقیت‌آمیز یک مداخله غذایی غالب گیاهی می‌شوند، بررسی گردد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-06-whole-food-plant-predominant-pattern-diabetes-remission.html